Neste MY Renewable Jet Fuel

Neste MY Renewable Jet Fuel™

Dankzij de Neste MY Renewable Jet Fuel™ kunnen luchtvaartmaatschappijen de uitstoot van broeikasgassen eenvoudig verminderen met een hernieuwbare drop-in oplossing. Doordat de samenstelling ervan lijkt op die van fossiele brandstof en door de uitstekende prestaties bij koud weer, kan Neste MY Renewable Jet Fuel gemengd worden met fossiele vliegtuigbrandstof.

Neste MY Renewable Jet Fuel voldoet aan de strenge vereisten van de luchtvaartsector betreffende veiligheid en kwaliteit.

Indrukwekkende tests met Neste MY Renewable Jet Fuel winterkwaliteit 

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft Neste's Renewable Jet Fuel winterkwaliteit met succes getest als component van vliegtuigbrandstof. De tests vonden plaats in de VS met een Boeing 787 Dreamliner. 15% van de brandstof die werd gebruikt in één van de twee motoren van het vliegtuig was Neste Renewable Jet Fuel winterkwaliteit. De prestaties van het vliegtuig met de hernieuwbare brandstofmix waren conform de ontwerpspecificaties net als die met fossiele vliegtuigbrandstof.

Neste MY Renewable Jet Fuel™ winterkwaliteit wacht momenteel op goedkeuring van de ASTM (American Society for Testing and Materials) voor gebruik als vliegtuigbrandstof.

Speciaal vervaardigde Neste MY Renewable Jet Fuel commercieel getest

Speciaal vervaardigde Neste MY Renewable Jet Fuel is in 2011 ook getest op 1187 lijnvluchten van Lufthansa tussen Frankfurt en Hamburg, en in begin 2012 op een intercontinentale vlucht tussen Frankfurt en Washington DC. Brandstofkwaliteit, vliegtuigprestaties, motorstatus en brandstofopslag werden systematisch bestudeerd tijdens deze vluchten door de piloten en het cabinepersoneel van de toestellen, als ook door het onderhoudspersoneel op de grond.

Uit deze test van Lufthansa bleek dat het gebruik van Neste MY Renewable Jet Fuel zorgde voor een verminderde CO2-uitstoot van in totaal 1500 ton op de betrokken vluchten en dat het brandstofverbruik in totaal 1% lager was in vergelijking met de normale fossiele vliegtuigbrandstof. De gegevens uit het onderzoek hebben ook bevestigd dat de vliegtuigen en hun motoren uitstekend presteerden. De verbrandingskamers, turbines en brandstofsystemen van de motoren waren in uitstekende staat tijdens en aan het eind van de testen. Er zijn geen sporen van beschadiging of corrosie aangetroffen in de brandstoftanks van de vliegtuigen en opslag op langere termijn heeft geen negatieve invloed op de kwaliteit van de brandstof gehad.

Neste zet zich in om het doel voor biobrandstoffen in de luchtvaartsector te realiseren

Neste ondersteunt de in 2011 vastgelegde European Advanced Biofuels Flightpath Flightpath target voor het verhogen van het gebruik van biobrandstoffen in de luchtvaart in 2020. Het project heeft als oorspronkelijk doel het jaarlijks verbruik van biobrandstoffen door de luchtvaartmaatschappijen te verhogen tot 2 miljoen ton/jaar in 2020, ervoor te zorgen dat de biobrandstoffen voor de luchtvaart duurzaam geproduceerd worden en ervoor te zorgen dat deze biobrandstoffen technisch geschikt zijn voor commercieel gebruik.

Neste sloot zich in 2012 ook aan bij het door de EU gefinancierde project Initiative Towards sustAinable Kerosene for Aviation (ITAKA), dat werd opgezet om de ontwikkeling van biobrandstoffen voor de luchtvaart op een economische, sociale en voor het milieu duurzame manier te ondersteunen en de gereedheid van bestaande technologie en infrastructuren te verbeteren. Het gezamenlijke project dat is opgezet in de EU om deze doelen te bereiken is de eerste in zijn soort en zal een volledige waardeketen ontwikkelen om duurzame drop-in brandstof op grote schaal te produceren. Neste maakt deel uit van een internationaal consortium dat de doelstellingen van het project bevordert en dat de hernieuwbare vliegtuigbrandstof (Neste Renewable Jet Fuel) produceert voor gebruik tijdens dit vierjarig initiatief.

In 2013 werd het initiatief genomen voor een BioPort Holland toeleverketen voor duurzame biobrandstof voor de luchtvaart. SkyNRG ondertekende een intentieverklaring met de Nederlandse overheid, KLM, Neste, de luchthaven Schiphol en de Rotterdamse haven voor het opschalen van de productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen in Nederland in de NEXBTL-fabriek voor hernieuwbare diesel in Rotterdam.