Referenties

"Wij zijn duurzaam gedreven vanuit een intrinsieke motivatie. Als familiebedrijf gaat het ons om méér dan de korte termijn"

Marco Scholten
Algemeen Directeur Bode Scholten

 

Transportbedrijf voor distributie
in de Benelux

 

Uiteindelijke doel
100% klimaatneutraal

 

450.000 liter Neste MY Renewable Diesel
in 2021

Bode Scholten: als duurzaam familiebedrijf goed op (de) weg met Neste MY 

Transportbedrijf Bode Scholten in Zoetermeer rijdt sinds mei 2021 op Neste MY Renewable DieselTM. Het familiebedrijf met ruim 80 voertuigen verzorgt voor verschillende opdrachtgevers zendingen door de gehele Benelux. Slim plannen en efficiënte samenwerking leiden tot minder kilometers en dat betekent direct minder dieselverbruik en uitstoot. Door op hernieuwbare diesel te rijden kan de uitstoot nog verder en zelfs drastisch verlaagd worden. Wat tegelijk een grote plus is voor de opdrachtgevers van Bode Scholten zelf en hún duurzaamheidsambities. “Als familiebedrijf zijn we intrinsiek gemotiveerd om duurzaam te ondernemen en verder te kijken dan de korte termijn,” aldus Algemeen Directeur Marco Scholten. Aan het woord een bevlogen en klimaatbewuste ondernemer. 

Bode Scholten

Klimaatambities Bode Scholten

  1. Drastische CO2e-reductie: Door efficiënte planning, slim combineren van ritten binnen het samenwerkingsverband TransMission en het gebruik van Neste MY Renewable Diesel
  2. Klimaatneutraal: Op termijn wil Bode Scholten de eerste klimaatneutrale transportonderneming zijn 
  3. 900.000 liter in 2022: De verwachting is om in 2022 bijna 1 miljoen liter Neste MY te verbruiken

"Een groot voordeel van HVO100: je kunt het eventueel ook met gewone diesel mixen. Handig als je eens in het buitenland moet tanken."

Marco Scholten - Algemeen Directeur Bode Scholten

 

Oplossing

Wat doet Bode Scholten op het gebied van duurzaamheid?

We vinden altijd al dat wij ons steentje bij moeten dragen aan het verbeteren van het klimaat, en dat betekent in ons geval als transportbedrijf dus zo schoon mogelijk proberen te rijden. We doen daarin wat we kunnen, wat economisch ook verantwoord is. Zo kiezen we voor zonnepanelen op onze daken. Hebben we overal LED-verlichting, vervangen wij om de zes, zeven jaar bestaande wagens voor het nieuwste materiaal met de meest moderne (zuinige) motoren. Zodra Euro 6-motoren beschikbaar kwamen zijn we daarmee gaan rijden. En met Neste MY Renewable Diesel verminder je de CO2e-uitstoot met wel 90%. Met die kennis besloten we in mei 2021 over te stappen.

Hoe kwam u op fossielvrije diesel als duurzaam alternatief?

Ik ben getriggerd door een zakenrelatie die ons vroeg of wij in staat zijn om klimaatneutraal hun producten te vervoeren. Met die vraag in ons achterhoofd zijn we ons gaan oriënteren op wat de mogelijkheden zoal zijn – uiteindelijk hebben we als ambitie om als een van de eerste transportbedrijven volledig klimaatneutraal te zijn. Maar dat gaat niet in één keer, dat gaat stapje voor stapje. Tijdens een bijeenkomst bij DAF kwam hernieuwbare diesel ter sprake – dat vond ik interessant, en daar ben ik toen verder onderzoek naar gaan doen.

Waarom juist Neste MY?

Er zijn wel meer aanbieders van hernieuwbare diesel; Neste levert HVO100 en behoort als bedrijf bij de top-5 meest duurzame ondernemingen ter wereld. Je weet dan zeker dat je met Neste MY altijd een zuivere HVO100-brandstof tankt. Bovendien is Neste een solide organisatie waarbij je erop kunt vertrouwen dat ze de levering van Neste MY kunnen garanderen, ook over een langere periode. In ons geval gebeurt dat via distributeur GP Groot, die de eigen tankinstallatie op ons terrein bevoorraadt. Prettig is bovendien dat onze wagenleveranciers het gebruik van Neste MY hebben goedgekeurd – dat is natuurlijk belangrijk met het oog op garantie. Een ander groot voordeel van deze hernieuwbare diesel: je kunt het eenvoudig met gewone diesel mixen. En dat is handig als je – zoals wij – soms ook in het buitenland moet tanken.

Bode Scholten

Merkte u iets van de feitelijke overstap?

Nee, we hebben er eigenlijk helemaal niets van gemerkt, ook de chauffeurs niet. Het grote voordeel is dat Neste MY niet ruikt  en ook niet  schuimt, en dat is alleen maar positief. Ten aanzien van het onderhoud, en eventuele besparingen daarop - we rijden nu nog te kort op Neste MY om conclusies te trekken. 

En de extra investering?

Uiteindelijk zullen we dit jaar zo’n 450.000 liter Neste MY tanken. Het prijsverschil met gewone diesel is op dit moment gelukkig niet heel groot. Wij hebben een model ontwikkeld waarbij wij exact kunnen berekenen hoeveel liters wij voor iedere verlader verbruiken op jaarbasis. Een aantal opdrachtgevers, veelal multinationals met eigen duurzaamheidsdoelstellingen, zijn in veel gevallen bereid om aan het verschil bij te dragen. Dat vind ik echt super. Samen brengen we zo onze CO2e-uitstoot omlaag. Mijn doelstelling voor 2022 is 900.000 liter Neste MY te verbruiken.

Hoe duurzaam is Bode Scholten nu in uw ogen?

Uit TNO-onderzoek is bekend dat we dankzij TransMission, ons samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven, al aan 60% reductie van broeikasgassen doen. We combineren ritten slim en werken goed samen, daardoor rijden we een stuk efficiënter. Voeg hierbij het feit dat we inmiddels op Neste MY zijn overgestapt en voor de kortere afstanden elektrische oplossingen overwegen, dan denk ik dat we als duurzaam familiebedrijf goed op weg zijn.

Bode Scholten

Ga vandaag al duurzaam op weg!

Ga vandaag al duurzaam op weg!

Klik hier en lees hoe Neste omgaat met persoonlijke gegevens.

Left column