Referenties

"PostNL wil elke kilometer zo zuinig en zo groen mogelijk afleggen. HVO100 speelt hierbij een belangrijke rol."

Lieneke Knuyt
Project Manager Duurzaamheid PostNL

 

220 jaar
postbezorger in Nederland

 

Ambitie
2030
emissievrij in last mile

 

500 voertuigen
op Neste MY

PostNL: “In 2030 moeten alle pakketten en post emissievrij bezorgd worden in de last mile”

PostNL bezorgt al meer dan 220 jaar post in Nederland en is in de Benelux één van de belangrijkste spelers in pakketbezorging en logistieke oplossingen. Als toonaangevende partij wil het bedrijf in 2030 alle pakketten en post emissievrij bezorgen in de last mile in de Benelux. Dit geven ze onder andere vorm door de eigen gebouwen en het wagenpark te verduurzamen. En door geen onnodige kilometers maken door betere samenwerking in de keten en het efficiënt bundelen van verzendingen. Daarnaast streeft PostNL ernaar om elke kilometer zo zuinig en zo groen mogelijk af te leggen. Postbezorgers doen hun werk sinds jaar en dag te voet of met de (elektrische) fiets. Voor de overige kilometers worden zuinige auto’s ingezet, elektrische voertuigen, en waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van duurzame brandstoffen zoals Neste MY Renewable Diesel (HVO100). Aan het woord PostNL’s Project Manager Duurzaamheid Lieneke Knuyt.

postNL

Overwegingen PostNL

  1. Koploper in duurzame brandstof: Waarbij HVO100 een belangrijke rol speelt
  2. Flinke reductie CO2e-uitstoot: Directe impact na de switch naar HVO100
  3. Makkelijke implementatie: Geen aanpassingen aan wagens of infrastructuur

We willen vooroplopen in de verduurzaming van de logistiek. Daarom hebben we hoge doelen gesteld waar we hard aan werken.

Lieneke Knuyt, Project Manager Duurzaamheid PostNL

Carl F

Oplossing

“Als PostNL bezorgen we dagelijks pakketten en vijf dagen per week post. Voor onze klanten zijn wij de onmisbare schakel tussen verzenders en ontvangers en de verbinder tussen de fysieke en de digitale wereld. PostNL wil in 2030 alle pakketten en post emissievrij bezorgen in de last mile in de Benelux. Daarnaast streven we ernaar om elke kilometer die we afleggen zo zuinig en zo groen mogelijk te doen.”

Welke factoren bepalen dit duurzaamheidsbeleid?

“We willen vooroplopen in de verduurzaming van de logistiek. Daarom hebben we ambitieuze doelen gesteld waar we hard aan werken.”

Hoe kwamen jullie op Neste MY Renewable Diesel?

“PostNL wil net als Neste koploper zijn in duurzame brandstof, waarbij HVO100 een belangrijke rol speelt. Daarnaast verduurzamen we graag open en transparant waarvoor samenwerking met een betrouwbare partner als Neste noodzakelijk is.”

Voor welke wagens gebruiken jullie Neste MY?

“Na een succesvolle pilot eind vorig jaar rijden er inmiddels landelijk binnen de diverse PostNL netwerken bijna 500 voertuigen op HVO100. Zo bezorgen we dagelijks pakketten met ruim 300 pakketbussen die zoveel mogelijk op deze duurzame brandstof rijden.”

Klaas de Boer, chauffeur PostNL: “Ook met een groot deel van de PostNL vrachtwagens wordt flink op de CO2-uitstoot bespaard door het tanken van hernieuwbare diesel. Hiermee regelen wij landelijk het interne transport tussen bijvoorbeeld de verschillende sorteercentra, maar ook het vervoer van en naar grote klanten.”

Hoe verliep de overstap van gewone diesel naar Neste MY?

“In de pilot is er uitgebreid naar feedback van chauffeurs gevraagd over het rijden op Neste MY. Via hun persoonlijke GO tankpas van WEX kunnen de PostNL-chauffeurs overal in Nederland Neste MY tanken.”

En wat merken de chauffeurs?

“Het belangrijkste in het gebruik is dat je eigenlijk geen verschil merkt of je nou op fossiele diesel of HVO100 rijdt. Behalve dat je er dus iets goeds mee doet. En je ruikt HVO100 minder!”

Wat zijn bij PostNL de eerste ervaringen na deze overstap?

“Afhankelijk van waar wij zitten en waar je kunt tanken is het soms wat meer wennen, maar al gauw zien we dat het rijden op duurzame brandstof in het systeem komt van onze mensen in de operatie en de rest van de organisatie. Daarnaast dragen we met iedere groene kilometer die we op weg zijn natuurlijk bij aan de doelstellingen waarmee we de favoriete bezorger kunnen zijn en blijven.”

Hoe ziet PostNL het gebruik van hernieuwbare diesel in de komende jaren?

“De komende paar jaren zullen duurzame brandstoffen zoals HVO100 een belangrijke rol blijven spelen in onze verduurzaming. En dan met name in de transitie naar brede inzet van volledig uitstootvrije alternatieven voor al onze logistiek.”

 

Ga vandaag al duurzaam op weg!

Ga vandaag al duurzaam op weg!

Klik hier en lees hoe Neste omgaat met persoonlijke gegevens.

Left column

Leer meer over hernieuwbare diesel en de duurzame voordelen

Koopman

Koopman Logistics Group wil de CO2-uitstoot drastisch verlagen

Leer hoe Koopman de balans tussen People, Planet en Profit in de praktijk vorm geeft