"Duurzaamheid moet ook betaalbaar zijn"
Familiebedrijf
sinds 1962
Wagens en machines
deels op Neste MY
200.000 liter
Neste MY in 2022
Firma Kamphorst: trots familiebedrijf, groot in duurzaamheid
Firma Kamphorst in Ermelo verzet bergen. Het familiebedrijf (sinds 1962) is groot in onder meer grondverzet, straat- & asfaltwerk, riool- en sloopwerk en de verhuur van machinerie. Opdrachtgevers zijn overheden, projectontwikkelaars, bouwbedrijven en particulieren. Voor de derde generatie die inmiddels aan het roer staat, de broers Jan en Leendert Kamphorst, is duurzaamheid een belangrijke voorwaarde. Bouw- en sloopafval worden gerecycled, hout tot pallets verwerkt, grond gekeurd, gezuiverd en weer afgezet. Maar Kamphorst gaat nóg verder. Met aardwarmte, zonnepanelen, een warmtepomp en, sinds januari dit jaar, een wagen- en machinepark dat voor een flink deel rijdt op HVO100. ‘HVO is duurder, maar de machines doen het beter. En dat betekent minder uitval en dus minder kosten,’ zegt Jan Kamphorst. Want duurzaamheid moet voor de onderneming wel betaalbaar zijn.
Duurzame feiten Fa. Kamphorst
- Duurzaamheid een belangrijke voorwaarde: Kantoor draait op aardwarmte, 1.200 zonnepanelen
- Overstap januari 2022: Opslag van 15.000 liter op eigen terrein
- Nieuwere machines draaien probleemloos met Neste MY: Geen uitval meer, minder kosten
Met onze nieuwere machines en wagens moeten we echt schoner tanken om uitval te voorkomen
Jan Kamphorst, Directeur Fa. Kamphorst
Oplossing
Wat betekent duurzaamheid voor Kamphorst?
“Duurzaamheid is belangrijk én moet betaalbaar zijn. Een voorbeeld. Niet dat we in de toekomst konden kijken, maar tien jaar geleden, toen we een nieuw kantoor gingen bouwen, besloten we om minder gas te gaan verbruiken. We kozen daarom voor aardwarmte, wat best een investering was, maar op den duur goedkoper zou blijken, zeker nu. In de zomer is er nu geen extra stroom nodig voor de airco en in de winter geen extra gas. We stoken nog wel een klein beetje bij, maar inmiddels hebben we 1.200 zonnepanelen op het pand geplaatst en kunnen we overschakelen naar de warmtepomp, zodat bijverwarmen niet langer nodig is.”
Wanneer zijn jullie het gebruik van HVO gaan overwegen?
“We gebruikten al biodiesel, maar met onze nieuwere machines kregen we veel te maken met storingen. Met biodiesel raakten de verstuivers en filters verstopt door de bio-toevoegingen en het vet. Onze oudere wagens en kranen draaien wel goed op traditionele diesel, maar de nieuwere modellen moeten echt schoner tanken. EG Group had kort daarvoor een nieuw product onder onze aandacht gebracht: Neste MY Renewable Diesel (HVO100). Daar zijn we ons toen in gaan verdiepen.”
Uiteindelijk besluit u begin dit jaar (2022) over te stappen, hoe verliep deze overstap?
“Vloeiend. Op de dag van de overstap heeft EG onze medewerkers uitgelegd wat HVO is en hoe het precies werkt. Bij ons bedrijf werken nuchtere jongens van het platteland, en ze reageerden allen positief. Op het terrein hadden we ook al een eigen tank met twee compartimenten. Eén daarvan, met een capaciteit van 15.000 liter, hebben we laten reinigen. Daar zit nu de HVO100 in. EG Group houdt de voorraad bij met sensoren en vult Neste MY Renewable Diesel bij zodra dit nodig is.”
Hoe ervaren jullie medewerkers de overstap? Merken ze een verschil?
“Sommige jongens vinden de Neste MY super omdat de machines het beter blijven doen. De HVO100 is ook schoner dan gewone diesel, de echte diesellucht is weg. Verder blijft eigenlijk alles hetzelfde. Behalve dan in de werkplaats, waar we flink wat minder onderhoud hebben.”
Hoeveel HVO gebruiken jullie?
“Totaal doen we per jaar rond de 550.000 liter diesel. Hiervan zal zo’n 150.000 liter Neste MY Renewable Diesel (HVO100) zijn en ik denk dat we uiteindelijk wel naar de helft van ons totale dieselverbruik gaan. Dat hangt natuurlijk ook af van de prijs. Sinds de overstap op Neste MY in januari dit jaar hebben we geen problemen in de operatie meer gehad. Minder technische problemen, oponthoud en reparaties betekenen natuurlijk ook minder kosten.”
Hoe reageren opdrachtgevers?
“Bij aanbestedingen reageren ze positief, maar ze willen er niet extra voor betalen. Dat snap ik ook wel. Vreemd genoeg houden opdrachtgevers zelf nog weinig rekening met de voordelen van HVO100. Zo werd er laatst bij ons in de omgeving een ‘CO2 neutraal fietspad’ aangelegd. Er kwam een elektrische kraan en een shovel aan te pas, en af en toe stond er even een elektrische vrachtauto aan de weg. De asfaltmachine liep op gewone diesel. Had je die nou op Neste MY laten draaien, dan had je echt een veel groter verschil in uitstoot gemaakt.”
Duurzaamheid in de toekomst: speelt HVO100 daar een grote rol in?
“Dat hangt af van de alternatieven. Elektrisch is nu bijvoorbeeld bijna niet te betalen. Die machines zijn tot wel twee à drie keer zo duur als de dieselmachines. En subsidies zijn leuk, maar het is ook geen enorme bak geld die je krijgt. Nee, dan zie ik op langere termijn meer in waterstof. Dan kun je ook ongeveer dezelfde motoren laten draaien. Voor nu vind ik in elk geval Neste MY een heel goede duurzame brandstof. Stikstof verminder je rond de 30 procent mee, de CO2e-uitstoot zelfs tot wel 90 procent. Ja, dan maak je grote stappen!”