3 November 2022

Neste en reisorganisatie Sunweb Group kondigen samenwerking aan waardoor Sunweb’s klanten vliegen met gereduceerde emissies door gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF)

Neste Corporation, Persbericht, 3 november 2022, 10.00 a.m. (EET)

Sunweb Group, een van de toonaangevende reisorganisaties in Europa, en Neste kondigen vandaag een samenwerking waarin Sunweb Group 306 ton (385.000 liter) Neste MY Sustainable Aviation Fuel afneemt bij Neste. Hiermee wordt de broeikasgasemissie van alle Sunweb Group vluchten in 2022 gereduceerd met een vergelijkbare hoeveelheid aan de emissiereductie van het gebruiken van de aangekochte hoeveelheid duurzame vliegtuigbrandstof (‘SAF’). Sunweb Group bezit zelf geen vliegtuigen maar werkt samen met luchtvaartmaatschappijen voor de vluchten naar de verschillende vakantiebestemmingen.

De samenwerking volgt op een eerder aangekondigd besluit van Sunweb Group om te stoppen met CO2 compensatie en in plaats daarvan te investeren in het reduceren van de CO2 emissies van hun reisaanbod. De aangekochte hoeveelheid SAF wordt gebruikt door de luchtvaartmaatschappijen waarmee Sunweb Group samenwerkt. Het maakt Sunweb Group de eerste reisorganisatie zonder eigen vliegtuigen die zelf direct SAF aankoopt om hun klimaatimpact te reduceren.

​SAF (‘sustainable aviation fuel’) is op dit moment het meest duurzame alternatief voor fossiele vliegtuigbrandstof. Het gebruiken van Neste MY Sustainable Aviation Fuel reduceert broekasgasemissies tot wel 80%* over de levenscyclus van de brandstof, in vergelijking met het gebruiken van fossiel vliegtuigbrandstof. Door SAF te kopen, kunnen organisaties als Sunweb direct de emissies van luchtreizen reduceren en dit betrouwbaar rapporteren tegen hun duurzaamheidsdoelstellingen en ‘science based targets’. 

“Hoewel deze eerste aankoop van SAF nog een kleine hoeveelheid betreft, is het een belangrijke stap om vliegen duurzamer te maken. SAF is op dit moment de meest effectieve manier om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. Momenteel is nog minder dan 0,1% van alle vliegtuigbrandstof wereldwijd SAF. Om de uitstoot van vliegen te verminderen moet de hoeveelheid SAF die wordt gebruikt omhoog gaan. Met deze nieuwe investering zorgen we ervoor dat alle 1 miljoen Sunweb Group klanten vliegen met gereduceerde emissies dankzij de aangekochte hoeveelheid SAF, die gelijkstaat aan 0,5% van alle vliegtuigbrandstof gebruikt voor onze vluchten in 2022. Op deze manier willen wij laten zien dat duurzaamheid een verantwoordelijkheid voor iedereen is”, zegt Chris Oskam, Head of Sustainability bij Sunweb Group. 

“Neste zet zich in om de luchtvaartindustrie te helpen duurzamer te worden. Samenwerken met innovatieve partners die vooruitdenken en onze ambities delen, is daarbij essentieel. Als een van de grootste reisorganisaties in Europa heeft Sunweb Group de verantwoordelijkheid genomen hun reisaanbod te verduurzamen door zelf SAF te kopen. Daarmee maken zij het voor hun klanten mogelijk te vliegen met minder emissies. Onze samenwerking is de eerste in zijn soort en we hopen dat hun voorbeeld andere organisaties inspireert. De wereld heeft dit soort voortrekkers nodig om de weg te wijzen naar een duurzamere toekomst”, zegt Jason Reichow, Vice President Business Development Renewable Aviation bij Neste.

Neste MY Sustainable Aviation FuelTM is een oplossing die vandaag beschikbaar is. Als directe bruikbare (‘drop-in’) brandstof kan het worden gebruikt in bestaande vliegtuigmotoren en brandstofinfrastructuur op luchthavens, zonder dat er nieuwe investeringen nodig zijn. Neste MY SAF wordt voor 100% geproduceerd uit duurzaam ingekochte hernieuwbare afval- en reststoffen, zoals gebruikt frituurvet en dierlijk vetafval. Neste zal eind 2023 een jaarlijkse SAF productiecapaciteit hebben van 1,5 miljoen ton (1,875 miljard liter), gereed om de klimaatdoelstellingen in de luchtvaart en reissector in Europa en wereldwijd te ondersteunen.

*) In pure vorm (ongemengd) en berekend met beproefde methodologieën voor levenscyclusanalyse (LCA), waaronder de CORSIA-methodologie.

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Vice President, Communications

Meer informatie:           

Neste: Neem contact op met Neste's mediadienst, tel. +358 800 94025 / media@neste.com (weekdagen van 8.30 uur tot 16.00 uur EET). Abonneer op Neste’s (pers)berichten via https://www.neste.com/for-media/releases-and-news/subscribe.

Sunweb Group: Martine Langerak, Head of Communications & PR, tel. +31 6 531 316 04
e-mail: martine.langerak@sunwebgroup.com

Neste in het kort

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) biedt oplossingen om de klimaatverandering tegen te gaan en de overgang naar een circulaire economie te versnellen. We verwerken afval- en reststoffen en innovatieve materialen tot hernieuwbare brandstoffen en duurzame grondstoffen voor plastics en andere materialen. We zijn 's werelds grootste producent van hernieuwbare diesel en duurzame vliegtuigbrandstof en ontwikkelen chemische recycling om de uitdaging van plastic afval tegen te gaan. Met onze hernieuwbare en circulaire oplossingen willen we onze klanten helpen om hun uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te verminderen met minstens 20 miljoen ton per jaar. Het is onze ambitie om onze olieraffinaderij in Porvoo, Finland tegen 2030 de meest duurzame raffinaderij van Europa te maken. Wij introduceren hernieuwbare en gerecyclede grondstoffen, zoals vloeibaar gemaakt plastic afval, als grondstoffen voor de raffinage. Wij hebben de doelstelling om vanaf 2035 koolstofneutraal te produceren en wij zullen de koolstofemissie-intensiteit van verkochte producten tegen 2040 met 50% verminderen. Wij hebben ook hoge normen vastgesteld voor biodiversiteit, mensenrechten en onze toeleveringsketen. We worden consequent opgenomen in de Dow Jones Sustainability Indices en de Global 100-lijst van 's werelds meest duurzame bedrijven. In 2021 bedroeg de omzet van Neste 15,1 miljard euro. Lees meer: neste.nl 

Over Sunweb Group

Sunweb Group is een van de grootste reisorganisaties in Europa en de drijvende kracht achter verschillende merken die actief zijn in zeven landen: Nederland, België, Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, en Frankrijk. 

Sunweb Group heeft de ambitie om de ‘leading digital holiday expert’ te worden. Om dit doel te bereiken ontwikkelen we opvallende online merken en creëren we samen met onze partners persoonlijke en unieke herinneringen. Om onze ambities waar te maken durven wij het anders te doen. We lopen voorop bij veranderingen in de markt en stellen steeds nieuwe en verrassende normen.

Sunweb en Eliza was here zijn onze bekendste merken. Sunweb is gericht op online pakketreizen voor zonaanbidders en wintersportfanaten. Eliza was here richt zich juist op kleinschalige reizen naar bijzondere plekjes voor de nieuwsgierige reiziger die meer rust, ruimte en vrijheid zoekt.

Met ongeveer 500 medewerkers, plus meer dan 300 lokale gidsen en gebiedsmanagers, staan we altijd klaar voor onze klanten. Sunweb Group wil een unieke werkgever zijn, daarom moedigen we onze mensen aan zich continu te ontwikkelen – persoonlijk en professioneel – en elke dag een betekenisvolle impact te maken. Deze combinatie van mensgericht en centraal gemanaged zakendoen via een online businessmodel zorgt ervoor dat wij elk jaar meer dan een miljoen tevreden klanten bedienen. In februari 2019 is Sunweb Group overgenomen door Triton Fund V. We kijken ernaar uit in de toekomst nog veel meer mensen een welverdiende vakantie te bezorgen.