De uitstoot van zware trucks op korte termijn verminderen, kan dat?
Wegtransport is de ruggengraat van de Europese economie. Met 75 procent is het is dé belangrijkste vorm van goederenvervoer. Er zijn gemiddeld zo’n 6 miljoen (middel) zware vrachtauto’s op de weg en zij vormen gezamenlijk een grote bron van CO2 uitstoot. Dit komt voornamelijk door het soort brandstof dat het meest wordt gebruikt: fossiele diesel. Terwijl de stress om het klimaat toeneemt, zijn andere alternatieven, zoals elektrische aandrijving of rijden op waterstof, voor deze vrachtwagens nog geen goed alternatief.
97 procent van de zware vrachtwagens rijden op diesel en deze vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor bijna een kwart van de CO2 uitstoot van de sector… Dat is een behoorlijk percentage, vooral aangezien zo’n truck gemiddeld 13 jaar meegaat. Alle traditionele trucks die nu nog verkocht worden, zorgen dus nog jarenlang voor een hoge Co2-uitstoot. Volgens de effectbeoordeling van de Europese Commissie zal 90 procent van de vrachtwagens in 2030 nog op diesel rijden
De Europese Unie (EU) wil de gemiddelde emissies van nieuwe vrachtwagens met 30 procent verminderen en het broeikasgasuitstoot terugbrengen met minstens 55 procent ten opzichte van 1990. Hiervoor zijn alternatieven nodig, maar deze omslag gaat en kan niet acuut, omdat het grote aanpassingen vereist in het wagenpark van bedrijven. Waterstof vereist bijvoorbeeld een nieuwe motor en voor elektrisch rijden moeten bedrijven (meestal) nieuwe voertuigen aanschaffen. Daarnaast is het nadeel van elektrisch rijden dat een zware truck om de paar honderd kilometer aan de lader moet, dat is niet ideaal voor lange ritten. Daarnaast zijn de faciliteiten om trucks te laden nog niet overal voorhanden.
De overgang naar de meest groene alternatieven kost tijd die er niet is. Daarom is het belangrijk om ook te kijken naar brandstoffen die wel direct het verschil maken. Een voorbeeld hiervan is hernieuwbare diesel van Neste. Dit is diesel gewonnen uit hernieuwbare grondstoffen, zoals gebruikte frituurolie. Renewable diesel van Neste kan de broeikasgasuitstoot van vrachtwagens tot 90 procent verminderen vergeleken met fossiele diesel. Het voordeel is dat hernieuwbare diesel geen aanpassingen vereist aan bestaande voertuigen. Doordat deze diesel dezelfde chemische samenstelling heeft als fossiele diesel, kan deze brandstof getankt worden in een standaard diesel tank en is het te combineren met gewone diesel.
Hierdoor zijn diesel soorten, zoals hernieuwbare diesel, een belangrijk onderdeel van de oplossing. Bedrijven kunnen hiermee direct een bijdrage leveren aan de klimaatdoelen. De brandstof is al op veel tankstations beschikbaar in Nederland en dat netwerk groeit snel door. Het is belangrijk dat bedrijven ook kijken wat nu al voorhanden is. Alle mogelijke oplossingen zijn nodig en verdienen steun. We moeten realistisch zijn en alles op alles zetten om de klimaatdoelen te halen.