Duurzaamheid
21.01.2020

Winst maken met een duurzame visie

Tekst: Ninni Sandelius

 

Verwacht te leren:

  • Hoe je kunt winnen met duurzaamheid.
  • Waarom je je kunt onderscheiden van de concurrentie door duurzaamheid te implementeren in je kernstrategie.
  • Hoe een duurzame visie kan leiden tot verbetering van bedrijfsresultaten.

Duurzaamheid is in de afgelopen jaren een prioriteit geworden van veel bedrijven – van multinationals tot kleine lokale organisaties en overheidsinstellingen. Er zijn meer redenen dan je in eerste instantie zou denken om als bedrijf duurzame initiatieven te steunen. Sommige van deze redenen zullen je misschien zelfs verrassen.

 
Duurzaamheid is een kenmerk van het stellen van lange termijn doelen

Ten eerste is duurzaamheid een manier waarop bedrijven, en hun CEO’s en managers, zich kunnen onderscheiden als goede vooruitstrevende strategen. Van een goede duurzame strategie pluk je als bedrijf al snel de vruchten, zelfs in zeer commerciële omgevingen.

Dit komt omdat duurzaam denken door investeerders en andere belanghebbenden steeds meer wordt gezien als een kenmerk van goed strategisch leiderschap.

Een reden hiervoor is dat er een verandering op gang is gekomen in de manier waarop duurzaamheid wordt gezien in bedrijfstermen. De opkomst van ESG (environmental, social and governance ofwel ‘milieu, sociaal en bestuurlijk’, de heilige drie-eenheid van duurzaam bedrijfs-denken) betekent dat bedrijven met duurzame leiders ook kritisch denken over hun volledige dagelijkse bedrijfsvoering.

Duurzaam beleid biedt de kans om voorop te lopen en je te onderscheiden.

Organisaties die vooruitstrevend zijn op het gebied van duurzaamheid stellen actief ambitieuze lange termijn doelen voor hun duurzame en maatschappelijk verantwoorde projecten. Directiebeloningen, supply chain management en veiligheid worden steeds meer gezien als kernelementen van een sterke bedrijfsstrategie.

Daarnaast biedt een duurzaam beleid de kans om voor te lopen op en je te onderscheiden van de rest.

 
Duurzaamheid is een kenmerk van corporate leadership

Stakeholders noemen het integreren van duurzaamheid in het bedrijfsmodel één van de belangrijkste kenmerken van corporate leadership. Dit bleek uit recent onderzoek, de GlobeScan–SustainAbility 2019 Leaders Survey, waarin meer dan 800 stakeholders uit 78 landen, werkzaam in zowel private als de publieke sectoren, universiteiten en NGO’s, werden gevraagd welke bedrijven zij als ‘leiders’ zien en waarom.

Ondanks het veelbelovende onderzoek zit er een ‘maar’ aan dit verhaal. Want hoewel 90% van leidinggevenden vindt dat duurzaamheid belangrijk is, heeft slechts 60% van de bedrijven duurzaamheid in hun strategie geïmplementeerd; en maar 25% van hen hebben momenteel duurzaamheid in de kern van hun bedrijfsmodel verwerkt.

Deze kloof biedt een kans aan vooruitstrevende bedrijven om duurzaamheid onderdeel te maken van hun bedrijfs-DNA. Niet alleen in hun waarden en strategie, maar ook in hun bedrijfsmodel en -cultuur. Nu is er ruimte om je te onderscheiden, voorop te lopen, en te laten zien dat je als onderneming het juiste wil doen voor de planeet, het klimaat en de mensheid.

Duurzaam beleid werkt echter niet bij eenmalige projecten. Het vereist lange termijnoplossingen en constante evaluaties en ontwikkelingen. Het zou moeten veranderen hoe bestuurders plannen, werken en hun resultaten meten. Daarnaast is het belangrijk om de bedrijfsstrategie te verbinden met daadwerkelijke duurzaamheidsinspanningen. Een gebrek aan toewijding en prioriteitenstelling heeft een negatief effect op het bewustzijn, de resultaten en de impact van duurzaamheidsinspanningen.

Bedrijven die de kans pakken duurzaam beleid op te nemen in hun strategieën plukken hiervan de vruchten. Maar het blijft altijd afwachten of ze dit beleid ook daadwerkelijk doorvoeren in de praktijk. Want alleen dan werkt het.

 
Hoe je winst kunt maken door duurzaamheid op te nemen in de kernstrategie van je bedrijf:

  • Duurzaamheid biedt je bedrijf de kans om zich te onderscheiden. Onderzoek toont aan dat het integreren van duurzame waarden in je kernbeleid wordt gezien als een belangrijk kenmerk van sterk leiderschap.
  • Bedrijven met bestuurders die duurzaam denken, denken ook kritisch over hun bedrijfsvoering. Ze stellen actief ambitieuze lange termijndoelen voor hun inspanningen op het gebied van duurzame en sociale ontwikkelingen.
  • Duurzaamheid zou een transformatie moeten brengen in hoe je bedrijf plant, werkt en resultaten meet. Het vereist lange termijnoplossingen en constante evaluatie en ontwikkeling. Het is belangrijk om je bedrijfsstrategie te verbinden met daadwerkelijke duurzaamheidsinspanningen. Lees hier meer over in onze onderstaande case study.

 
Case study: hoe een duurzame visie de resultaten verbetert

Aan het begin van de 21e eeuw had Neste te maken met tegenslagen: een scherpe daling in olieprijzen, overcapaciteit in de markt, dalende marges en een nieuwe wetgeving rondom CO2-uitstoot in Europa.

Maar Neste had een radicale visie en begon aan een strategische transformatie.

Deze visie was gericht op hernieuwbare brandstof. Om dit te kunnen bewerkstelligen moest echter een totaal nieuwe bedrijfscultuur gecreëerd worden.

Om de strategie in te voeren en het ontwikkelingsproces te starten moest Neste onderzoeken waar het bedrijf vandaan kwam. Ze moest weten in welke fase van de transformatie het bedrijf was en wat nog in de weg stond om de toekomstige voorvechter van duurzaamheid te worden. Om dit mogelijk te maken werkte Neste samen met de Zwitserse business school IMD.

Het bedrijf voerde haar strategie op een aantal manieren door:

  • Waardecreatie programma’s om actieplannen te realiseren;
  • Veranderen van de cultuur door nieuwe gewoonten en way of work;
  • Projecten die gericht waren op de klant.

 
Het was cruciaal dat het bestuur eensgezind was. Ze zetten zich in om alle werknemers te overtuigen en te motiveren in dit proces.

Neste managers werden aangemoedigd nieuwe ideeën te onderzoeken zonder angst om te falen.

Om te zorgen dat werknemers volledig toegewijd waren aan de nieuwe strategie en cultuur, deden 270 Neste-managers mee aan leiderschapscursussen. Hier werden ze aangemoedigd nieuwe ideeën te onderzoeken zonder angst om te falen – een manier van denken die ze leerden van andere succesvolle innovators.

Neste onderzocht vervolgens nauwkeurig wat de impact was van deze nieuwe cultuur. Ze reflecteerde op de veranderingen en speelde in op zaken die anders aangepakt moesten worden.

In 2016 werd Neste’s transformatie naar een duurzame strategie beloond. Naast de verandering in bedrijfscultuur werd ook de (positieve) verandering in bedrijfsresultaten zichtbaar.

Naast de verandering in bedrijfscultuur werd ook de (positieve) verandering in bedrijfsresultaten zichtbaar.

Mede door Neste’s hernieuwbare producten ging het verlies van €163 miljoen in 2011 naar een verlies van €56 miljoen in 2012, waarna het doorschoot naar een winst in 2013 van €273 miljoen. In 2017 was de winst €561 miljoen en 70% hiervan kwam uit hernieuwbare onderdelen.

De komende maanden onderzoeken we hoe een duurzame benadering van management en bedrijfsvoering, medewerkers en de gemeenschap een positieve impact kunnen hebben op je bedrijf. We zullen ook cases van internationale bedrijven als Adidas, Natura en Accenture bespreken.

Share article