03 December 2019

Jonge kunstenaars schilderen met een enorme havenkraan – Neste en Mantsinen halen 50.000 euro op voor de bestrijding van sociale uitsluiting onder jongeren

Published in Nieuws under Duurzaamheid, Mensen

Neste Corporation, Persbericht, 3 december 2019 om 07.00 uur. (CET)

Foto toont de jonge kunstenaars die deelnemen aan de Zero Exclusion-campagne: Kukka-Maaria Juvonen, Miia Kuittinen en Kip Pääkkönen.

Neste en de Mantsinen Group hebben hun krachten gebundeld om een van de moeilijkste maatschappelijke uitdagingen aan te pakken: sociale uitsluiting onder jongeren. Het probleem is groot, aangezien één op de vijf kinderen in ontwikkelde landen in armoede leeft*. Met de campagne Zero Exclusion zetten Neste en Mantsinen zich in om deze jongeren een stem te geven en fondsen te werven om sociale uitsluiting aan te pakken. De twee Finse bedrijven zetten zich in om jonge kunstenaars uit Finland samen te brengen met een van de belangrijkste internationale kunstgalerieën en ’s werelds grootste hydraulische havenkraan.

In het kader van de Zero Exclusion-campagne hebben drie jonge kunstenaars 42 schilderijen gemaakt met behulp van een havenkraan van 300 ton, uitgerust met speciaal ontworpen verfkwasten. Het wereldwijd opererend coatingbedrijf Teknos heeft voor de campagne de Neste MY Renewable Isoalkane coating ontwikkeld. Dit nieuwe product is voor het eerst gebruikt in enkele van de schilderijen.

De kunstwerken zijn geproduceerd in samenwerking met de internationaal gerenommeerde Amerikaanse kunstgalerie Albright Knox. De schilderijen worden verkocht en de opbrengst komt volledig ten goede aan de Finse liefdadigheidsinstelling Hope ry. Met de campagne willen Neste en Mantsinen Group € 50.000,- inzamelen voor programma's die de sociale uitsluiting van jongeren moeten voorkomen.

"De uitdaging van sociale uitsluiting is enorm en de aanpak ervan vereist een gezamenlijke inspanning. Daarom moedigen wij bedrijven aan om deel te nemen. Iedere jongere, ongeacht waar hij of zij ook woont, moet het gevoel hebben dat hij of zij een belangrijk onderdeel van onze samenleving is. Een van de doelstellingen van de Zero Exclusion-campagne is om een onconventionele en inspirerende stem te geven aan de deelnemende jonge kunstenaars", zegt Heidi Peltonen, Manager, Sustainable Partnerships bij Neste.

"De oprichters van ons bedrijf zijn opgegroeid in een eenvoudige omgeving. We willen laten zien dat iedereen succes kan hebben, zolang ze maar de kans krijgen om zichzelf te ontplooien. Als je eenmaal een steuntje in de rug hebt gekregen wil je daarna ook zelf anderen helpen", zegt Mia Mantsinen, CEO van Mantsinen Group.

Het gemeenschappelijke thema van de kunstwerken is hoop - help anderen door een schilderij te kopen

Het gemeenschappelijke thema van de 42 kunstwerken is hoop. De jonge kunstenaars hebben in het verleden zelf ondersteuning gekregen van Hope Ry.

"Wij drieën wilden aan dit project deelnemen omdat wij het onze beurt vonden om iets terug te geven voor alle hulp die we hebben gekregen. Ik hou van kunst en het schilderen met de enorme havenkraan zal ik me altijd herinneren. Ik hoop dat mijn werk bedrijven inspireert om actie te ondernemen en andere jonge mensen te helpen", zegt kunstenaar Miia Kuittinen.

De kunstwerken zijn van 4 tot 22 december 2019 te zien in Bio Rex, Helsinki, en online op de Zero Exclusion campagne-site. De schilderijen zijn te koop op dezelfde website.

Zero Exclusion maakt deel uit van het Journey to Zero-project dat Neste is gestart om samen met partners een gezondere planeet voor onze kinderen te creëren. 

*) UN News: One in five children in rich countries lives in poverty, UNICEF 'wake-up call' report shows

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Directeur, Communicatie (act)

Meer informatie: Heidi Peltonen, Manager, Sustainable Partnerships, Neste. Mediacontacten Neste, telefoon +358 50 458 5076, e-mail media(at)neste.com, werkdagen tussen 8.30 en 16.00 uur (EET).

Neste in het kort

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) creëert duurzame oplossingen voor de transport- en zakelijke sector en voor consumenten. Met ons brede assortiment van hernieuwbare producten kunnen onze klanten de uitstoot naar het klimaat verminderen. Wij zijn 's werelds grootste producent van hernieuwbare diesel uit afval- en reststoffen, en introduceren ook hernieuwbare oplossingen aan de luchtvaart- en plasticindustrie. We zijn tevens een technologisch geavanceerde raffinadeur van hoogwaardige olieproducten. We willen een betrouwbare partner zijn met gewaardeerde expertise op het gebied van onderzoek en duurzame activiteiten. In 2018 bedroeg de omzet van Neste 14,9 miljard euro. In 2019 werd Neste derde op de Global 100-lijst van de meest duurzame bedrijven ter wereld. Lees meer op: neste.nl

SoMe Image