Luchtvaart
5.02.2020

Op de agenda van morgen: De duurzame toekomst van de luchtvaart

 
Het verduurzamen van de luchtvaart is een gigantische taak. Er zijn oplossingen mogelijk, maar het vereist doorzettingsvermogen en ambitieuze doelen. De duurzame luchtvaartbrandstoffen die nodig zijn om de uitstoot te verminderen zijn nu al beschikbaar.

Veel mensen kennen het gevoel wel. Bij een grote en belangrijke taak kan het moeilijk zijn om te beginnen, zoals een grote nieuwjaarsschoonmaak.

Dit is het gevoel dat je misschien krijgt als je denkt aan hoe de luchtvaart klimaatverandering kan tegengaan. Jaarlijks wordt er 300 miljoen ton fossiele brandstof verbrand om te kunnen vliegen. In tegenstelling tot de meeste andere sectoren waar olie gebruikt wordt, ziet het er niet naar uit dat dit minder zal worden. Sterker nog, het tegenovergestelde is waar. De verwachting is dat het aantal vliegreizen zal verdubbelen in de komende 15 tot 20 jaar. Er zal dus juist meer brandstof gebruikt worden.

Dat terwijl de wereld minder dan twaalf jaar heeft om te handelen, volgens het rapport van IPCC in 2019. We moeten in die twaalf jaar de temperatuurstijging onder 1.5 graden Celsius houden.

 
Grote veranderingen vragen om drastische maatregelen

De verduurzaming van de luchtvaart vereist enorme veranderingen.

Mensen in de Westerse wereld moeten minder vliegen dan dat ze nu doen. Ook moeten ze meer alternatieve manieren van transport gaan gebruiken. Er moeten daarnaast commerciële elektrische vliegtuigen komen en er moeten volledig nieuwe technologieën gebruikt worden om duurzaam luchtvaartbrandstoffen te produceren, die olie vervangen. Een van die alternatieve duurzame brandstoffen is power-to-liquid brandstof. Dit wordt ontwikkeld met behulp van CO2 en hernieuwbaar waterstof gemaakt van water en zonne- of windenergie. Brandstoffen van bijvoorbeeld algenolie of huishoudelijk afval kunnen ook een goed alternatief bieden op traditionele fossiele brandstoffen.

Veel van deze oplossingen zijn momenteel niet verkrijgbaar voor commercieel gebruik. Daarom is het gemakkelijk om te kiezen voor uitstellen, net als bij een grote schoonmaak.

Echter, deze manier van denken zorgt ervoor dat de transitie in de luchtvaart, die zo hard nodig is, niet van de grond komt.

 
Elke grote reis begint met een eerste stap

Wat er mist in de wereldwijde luchtvaartindustrie is het gebrek aan een duidelijk plan, ofwel een startbaan voor een duurzame toekomst.

Tegelijkertijd zijn er al veel duurzame mogelijkheden beschikbaar in de luchtvaart. Deze zouden op grotere schaal toegepast moeten worden. Er kan nog veel meer bereikt worden door te vliegen met efficiëntere vliegtuigen en door het vliegen zelf efficiënter te maken.

Er zijn nu al duurzame luchtvaartbrandstoffen verkrijgbaar ter vervanging van fossiele brandstoffen. Het is mogelijk om met brandstof op basis van afval de CO2-uitstoot tot 80% te verminderen. Neste heeft genoeg capaciteiten om 100,000 ton aan duurzame luchtvaartbrandstof te produceren. In 2022 zal Neste 1 miljoen ton kunnen produceren en ook andere partijen investeren in duurzame luchtvaartbrandstof.

 
Transitie mogelijk maken

De luchtvaartindustrie en beleidsmakers moeten ambitieuzere doelen stellen om te zorgen voor verandering. Het is niet genoeg om uitstoot alleen te compenseren door deze af te kopen. De luchtvaart moet haar eigen uitstoot ook verminderen. Er moeten maatregelen ingevoerd worden die vandaag al te behalen zijn, maar er moet ook gewerkt worden aan maatregelen die nog in de toekomst liggen.

We zijn ervan overtuigd dat er meer samenwerking nodig is tussen de waardeketen en stakeholders in de industrie om daadwerkelijke verandering te realiseren.

Begin 2019 heeft Neste, in samenwerking met Air BP, de eerste duurzame luchtvaartbrandstof verkocht, in Zweden. Later in de herfst kondigden we onze samenwerking met Lufthansa aan. We maakten daarmee het gebruik van SAF op het vliegveld van Frankfurt mogelijk. In december kondigden we daarnaast aan dat we KLM aanvullende duurzame vliegtuigbrandstof zouden leveren voor vluchten vanaf Schiphol. Deze samenwerkingen laten zien wat er bereikt kan worden als ambitieuze en gelijkgestemde bedrijven samenwerken.

De individuele reiziger kan ook veel doen. Veel luchtvaartmaatschappijen geven klanten al de kans om de uitstoot van hun vlucht te compenseren. Daardoor kan er duurzame luchtvaartbrandstof worden aangeschaft.

De taak om de luchtvaart op te schonen is enorm. Maar als er een duidelijk plan wordt opgesteld en de moed er is om de eerste stap te nemen, is alles mogelijk.