Duurzaamheid
4.02.2020

Zonder goed management is een duurzame strategie stuurloos

Tekst: Ninni Sandelius

 
De focus is vaak gericht op strategisch leiderschap. Maar gedegen management is een voorwaarde voor duurzaamheid.

 

Verwacht hier het volgende te leren:

  • ​ Waarom je duurzaamheidsinitiatieven niet alleen moet doorvoeren op het niveau van strategie en leiderschap, maar ook in management en operations.
  • ​ Dat duurzaamheidsinitiatieven succesvoller zijn wanneer je erover communiceert en ze meet.
  • ​ Waarom het belangrijk is om ook je leveranciersnetwerken bij duurzaamheidsaanpak te betrekken.

Er wordt veelal gesproken over leiderschap, met name over hoe visie en strategie enorm belangrijk zijn om duurzaamheidsinitiatieven te laten slagen. Dat is zeker ook waar.

Maar als je een visie wil uitvoeren, moet je het hogere management aan je kant hebben én moet het managementteam er ook naar handelen. Als je duurzaamheidsinitiatieven niet invoert in het gehele bedrijf, dan is alle energie die je erin stop waarschijnlijk voor niets.

 
Duurzamer worden: communiceer en zorg voor drijfveren

Organisaties die duidelijk naar interne en externe stakeholders communiceren waarom ze duurzaamheidsinitiatieven opstarten hebben een grotere kans om te slagen dan bedrijven die dat niet doen.

En dat betekent dat je het management mee moet krijgen.

Communicatieplatformen en regelmatig overleg met interne stakeholders helpt bij het identificeren en reduceren van veelgemaakte fouten.

Organisaties die communiceren waarom ze duurzaamheidsinitiatieven opstarten hebben een grotere kans om te slagen.

Positieve drijfveren en trainingen zorgen ervoor dat duurzaamheid een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden wordt. Ook zorg je er zo voor dat iedereen zich betrokken voelt bij de plannen.

 
Duurzamer worden: zorg dat je duidelijke kaders hebt

Het is belangrijk om duidelijke kaders te ontwikkelen om zo de impact van de duurzaamheidsinitiatieven bij te houden. Stakeholders vinden het belangrijk dat deze impact meetbaar is. Dat geldt niet alleen voor investeerders, consumenten, leveranciers, klanten en burgers, maar ook voor interne stakeholders.

Stakeholders vinden het belangrijk dat de impact van duurzaamheidsinitiatieven meetbaar is.

Het meten van de impact van duurzaamheidsinitiatieven zorgt voor meer betrokkenheid en tevredenheid bij werknemers. Men is dan ook meer bewust van mogelijke duurzaamheidsproblemen en deze metingen worden gezien als een kenmerk van transparantie.

Inderdaad, transparantie is een essentieel onderdeel van het vaststellen en verbeteren van duurzame toepassingen.

Je moet blijven zorgen voor transparante communicatie met alle stakeholders om er zeker van te zijn dat informatie toegankelijk en juist is. Erken wanneer er een fout gemaakt wordt en verbeter toepassingen. Een organisatie die open is naar zowel interne als externe stakeholders presteert beter.

 
Duurzamer worden: ga verder dan alleen het bedrijf

Veel bedrijven doen aan outsourcing, bijvoorbeeld wanneer het gaat om productie. In dit geval heeft het hele proces impact op het milieu. Daarom is supply chain management net zo belangrijk als het managen van interne processen.

Duurzaamheid in de productieketen is meer dan alleen wetten en regels opvolgen of het bereiken van een internationale norm. Het betekent dat je de juiste methodes en grondstoffen gebruikt gedurende het hele proces.

Verwacht hier het volgende te leren:

  •  ​Management speelt een sleutelrol bij het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven in een bedrijf. Zorg ervoor dat iedereen betrokken is, ook het operationeel management.
  • ​ Het is belangrijk om de juiste drijfveren en trainingen te bieden. Communicatie speelt daarnaast ook een grote rol. Organisaties die communiceren naar interne en externe stakeholders waarom ze duurzamer gaan werken, hebben meer succes met hun initiatieven.
  • ​ Bedrijven moeten de impact van duurzaamheidsinitiatieven binnen en buiten het bedrijf kunnen meten. Lees hier meer over in de case study hieronder.

 
Adidas: duurzaamheid in supply chain management

Van duurzamer werkende leveranciers tot handboeken voor best practices. Dit is hoe het internationale sportkledingmerk haar productieketen optimaliseert.

Sportkledinggigant Adidas besteedt haar productie uit. De productieketen heeft een grote impact op de ecologische voetafdruk van het bedrijf.

Supply chain management gaat dus niet alleen om het produceren en leveren van hoge kwaliteit. Het gaat ook om samenwerken met leveranciers om te zorgen dat ze hun impact op het milieu minimaliseren.

Adidas geeft haar leveranciers daarvoor zelfs duidelijke richtlijnen en best practices.

In 2018 bracht Adidas een Environmental Good Practice Guide and Toolkit uit. Dit handboek moedigt bepaalde praktijken aan om de productie binnen de industrie duurzamer te maken. Het geeft aan hoe je Environmental Management Systems kunt invoeren. Ook legt het uit hoe je het hele proces kan managen: van data tot afvalwater en groene gebouwen. Het beschrijft meer dan 60 mogelijkheden om op grondstoffen te besparen: van energie en water tot afvalmanagement en hernieuwbare grondstoffen.

Adidas biedt ook gerichte trainingen en meet de vorderingen van leveranciers in het behalen van hun doelen. Er wordt regelmatig gerapporteerd over het proces aan het senior management, zodat zij op basis hiervan beslissingen kunnen nemen.

Lees ook:
Succesvol zijn met een duurzame visie

De komende maanden onderzoeken we hoe een duurzame benadering van je netwerken, medewerkers en gemeenschap een positieve impact kunnen hebben op je organisatie. We zullen ook cases van internationale bedrijven als Natura en Accenture bespreken.

Share article