Duurzaamheid
4.02.2020

Zonder management, betekent een duurzame koers niets

Tekst: Ninni Sandelius

 

Strategisch leiderschap krijgt veel aandacht. Maar zonder een goede aanpak van het management, zal geen enkele visie tot duurzaamheid leiden.   

 

Verwacht hier het volgende te leren:

  • ​ Waarom het van essentieel belang is om de strategische duurzaamheidsinitiatieven op leidinggevend niveau door te voeren in het management en de bedrijfsvoering.
  • ​ Op welke manier communicatie en een juiste meting invloed hebben op het succes van duurzaamheidsinitiatieven.
  • ​ Waarom het belangrijk is om ook je leveranciersnetwerken bij de duurzaamheidsaanpak te betrekken.

De komende maanden onderzoeken we hoe een duurzame benadering van netwerken, medewerkers en de gemeenschap een positieve invloed kunnen hebben op uw organisatie. Daarnaast presenteren we case studies van multinationals zoals Natura en Accenture.

Er wordt veel gesproken over leiderschap. Met name over de manier waarop visie en strategie van groot belang zijn om duurzaamheidsinitiatieven te laten slagen. En dat is ook zo. 

Maar als je een visie wilt uitvoeren, moet het senior management betrokken zijn en in actie komen. Als je duurzaamheidsinitiatieven niet op een juiste manier invoert in het gehele bedrijf, dan is alle energie die je erin stopt waarschijnlijk voor niets.
 

Het realiseren van duurzaamheid: vergeet niet te communiceren en zorg voor prikkels

Organisaties die duidelijk naar interne en externe stakeholders communiceren waarom ze bepaalde duurzaamheidsinitiatieven opstarten, hebben meer kans op succes dan bedrijven die dat niet doen.

Dit betekent dat je het management mee moet krijgen.

Communicatieplatformen en regelmatig overleg met interne stakeholders helpen bij het identificeren en terugdringen van veelgemaakte fouten.

Organisaties die communiceren waarom ze duurzaamheidsinitiatieven opzetten, hebben meer kans op succes.

Het bieden van stimulerende prikkels en trainingen zorgen ervoor dat duurzaamheid een vast onderdeel wordt van de dagelijkse werkzaamheden en dat iedereen zich betrokken voelt bij de plannen.
 

Het realiseren van duurzaamheid: zorg dat je juist meet

Je moet het juiste meetinstrument instellen en ontwikkelen om de impact van al je duurzaamheidsinitiatieven te meten - zowel primair als secundair. Het meten van impact wordt niet alleen steeds belangrijker voor externe stakeholders zoals investeerders, klanten, leveranciers, cliënten en particulieren. Ook interne stakeholders vinden het belangrijker.

Het meten van impact wordt steeds belangrijker voor stakeholders.

Het meten van de impact van duurzaamheidsinitiatieven zorgt voor meer betrokkenheid en tevredenheid bij werknemers. Daarnaast zorgt het voor meer bewustwording omtrent duurzaamheidsvraagstukken en wordt het gezien als een kenmerk van transparantie.

Transparantie is immers essentieel voor het evalueren en verbeteren van duurzaamheidsinitiatieven.

Om ervoor te zorgen dat informatie toegankelijk, duidelijk en nauwkeurig is, moet er open worden gecommuniceerd met stakeholders. Daarnaast is het belangrijk ervoor te zorgen dat fouten worden herkend en dat werkwijzen worden verbeterd. Een transparante interne omgeving en open communicatie met externe stakeholders zal de bedrijfsprestaties verbeteren. 
 

Het realiseren van duurzaamheid: overstijg de grenzen van je bedrijf

Veel bedrijven besteden een belangrijk deel van hun activiteiten uit, zoals de productie. In deze gevallen is de milieu impact dus meetbaar in de gehele toeleveringsketen. Daarom is het beheer van toeleveringsketens net zo belangrijk als het beheer van interne processen.

Duurzaamheid in de supply chain is meer dan alleen het navolgen van wet- en regelgeving en het voldoen aan internationale normen. Het betekent dat je de juiste methodes en middelen gebruikt gedurende het hele proces.

Hoe realiseer je duurzaamheid op een succesvolle manier:

  •  ​Het management speelt een belangrijke rol in het succes van de duurzaamheidsinitiatieven van je bedrijf. Zorg ervoor dat iedereen die verantwoordelijk is voor de bedrijfsvoering betrokken is. 
  • ​ Het is belangrijk om de juiste stimulans en trainingen te bieden, maar communicatie speelt ook een grote rol. Organisaties die duidelijk communiceren met hun interne en externe stakeholders over de redenen waarom ze bepaalde duurzaamheidsinitiatieven doorvoeren, hebben meer kans op succes. 
  • ​ Bedrijven hebben de juiste instrumenten nodig om de impact van hun duurzaamheidsinitiatieven binnen en buiten het bedrijf te meten. Lees hierover meer in onderstaande casestudy. 
     

Adidas: het managen van duurzaamheid in de supply chain

Van voorschriften voor leveranciers tot handboeken voor best practices. Dit is hoe het internationale sportkledingmerk haar supply chain beheert.

Sportkledinggigant Adidas besteedt haar productie uit. Een aanzienlijk deel van de totale milieu-impact van het merk is terug te leiden tot haar supply chain.

Het managen van de supply chain gaat niet alleen over een hoge productkwaliteit en levering. Samenwerken met leveranciers is net zo belangrijk om de ecologische voetafdruk te verminderen.

Adidas biedt haar leveranciers bovendien duidelijke richtlijnen en best practices voor milieubeheer.

In 2018 bracht Adidas een Environmental Good Practice Guide and Toolkit uit. Dit handboek geeft advies over de juiste aanpak voor het verminderen van de milieu-impact tijdens het productieproces. Het beschrijft de aanpak van het bedrijf voor de implementatie van milieubeheersystemen, inclusief het beheer van het gehele proces, van gegevensverwerking tot afvalwater en ‘groene gebouwen’. Ook geeft het handboek meer dan 60 mogelijkheden om te besparen op grondstoffen: van energie en water tot afvalbeheer en hernieuwbare energie.

Adidas biedt ook op maat gemaakte trainingen aan en meet de vooruitgang van leveranciers in het behalen van hun doelstellingen. De vooruitgang in dit proces wordt regelmatig gerapporteerd aan het senior management, ter evaluatie en voor het nemen van toekomstige beslissingen.

Lees ook:
Winst maken met een duurzame visie

De komende maanden onderzoeken we hoe een duurzame benadering van netwerken, medewerkers en de gemeenschap een positieve invloed kan hebben op je organisatie. Daarnaast presenteren we case studies van multinationals zoals Natura en Accenture.